Portal Berita Indonesia

Apa Saja Bentuk Kerjasama Indonesia Dengan Negara-negara Asia Tenggara?

Apa Saja Bentuk Kerjasama Indonesia Dengan Negara-negara Asia Tenggara? Diulas oleh pada . Artikel berikut membahas tentang Apa Saja Bentuk Kerjasama Indonesia Dengan Negara-negara Asia Tenggara?

Q: A. Kerja sma ekonomi politik, dan tenaga kerja paragraf/deskripsi mengenai sea games sbg bntuk interaksi sosial bangsa2 asia tenggara? Q: mencakup positifnya, negatifnya, alkulturasinya, dan kerjasama…. tolong bgtt plisss ada yg ngerti nggakk?:”( helppp A. Interaksi sosial merupakan hubungan-hubungan sosial yang dinamis yang menyangkut hubungan antara orang-orang perorangan, antara kelompok-kelompok manusia, maupun antara orang [...]

Rating: 5

Q:

A. Kerja sma ekonomi politik, dan tenaga kerja
paragraf/deskripsi mengenai sea games sbg bntuk interaksi sosial bangsa2 asia tenggara?
Q: mencakup positifnya, negatifnya, alkulturasinya, dan kerjasama…. tolong bgtt plisss ada yg ngerti nggakk?:”( helppp

A. Interaksi sosial merupakan hubungan-hubungan sosial yang dinamis yang menyangkut hubungan antara orang-orang perorangan, antara kelompok-kelompok manusia, maupun antara orang perorangan dengan kelompok manusia. Interaksi sosial antara kelompok-kelompok manusia terjadi anatara kelompo tersebut sebagai suatu kesatuan dan biasanya tidak menyangkut pribadi anggota-anggotanya, termasuk ketika pelaksanaan Sea Games 2011 di Indonesia.
Apa peran Indonesia dalam AsEAN?
Q: tolong jelaskan apa dan sejarah dan waktunya

A. peranan indonesia dalam asean :
ASEAN adalah kerjasama regional antar negara Asia Tenggara

kerjasama itu di bidang ekonomi, politik, pariwisata, pertahanan dan keamanan, pendidikan dan sosial budaya

*Peranan Asean dalam Ekonomi
Indonesia menjadi tempat pembuatan pupuk se-ASEAN, tepatnya di Aceh yg nantinya akan digunakan negara-negara ASEAN, otomatis Indonesia mendapatkan keuntungan dan juga bisa mengurangi pengangguran di indonesia

*Peranan ASEAN dalam bidang politik
Dengan Indonesia mengikuti kerjasama regional seperti ini maka akan lebih dihormati negara lain, seperti halnya kerjasama regional yg di eropa ataupun timur tengah, lebih-lebih kalau ASEAN kuat di mata Internasional (sayangnya di Internasional ASEAN kurang dipandang)

*Peranan dalam bidang Pariwisata
Dalam pariwisata negara ASEAN sangat subur, terutama Singapura, Thailand, Malaysia dan Indonesia…. dan rata-rata pengunjung pariwisata di negara ASEAN adalah warga negara anggota ASEAN lainnya, contohnya Jogja yg rata-rata touristnya adalah tourist malaysia, begitu jg dg Singapura yg rata-rata touristnya adalah org Indonesia dan Malaysia.

*Peranan ASEAN dalam bidang Pertahanan dan Keamanan
AL-TNI sering melakukan latihan bersama dengan Singapura sehingga akan membuktikan pada dunia bahwa militer Indonesia masih kuat,…. dan Indonesiapun melakukan perjanjian Ekstradisi di semua negara ASEAN, walaupun agak lama untuk mendekati Singapura….

*Peranan dalam bidang pendidikan, Sosial dan Budaya
Indonesia sering melakukan pertukaran mahasiswa dengan negara ASEAN lainnya seperti Singapura dan Malaysia, begitu juga dengan pementasan karya seninya….

Malaysia lebih maju menjelang 2020?and menjadi ekonomi kedua terbesar di asia tenggara selepas indonesia….?
Q: 2010/06/11

KUALA LUMPUR: Dalam usaha negara mencapai status ekonomi berpendapatan tinggi, kerajaan akan menubuhkan Talent Corporation (TC), yang berfungsi untuk mengenal pasti kekurangan kemahiran di sektor utama dan menarik serta mengekalkan modal insan berkemahiran yang diperlukan.

Badan itu juga berfungsi untuk meneraju inisiatif menarik rakyat Malaysia berkemahiran tinggi di luar negara untuk pulang berkhidmat di dalam negara. Ketika ini, lebih 700,000 rakyat Malaysia berkemahiran bekerja di luar negara.
TC akan menyediakan Rangka Tindakan Modal Insan Berkemahiran yang bersepadu untuk tujuan itu, membabitkan kerjasama sektor awam dan swasta pada 2011, selain menjadi pusat sehenti bagi memudahkan urusan dengan agensi kerajaan yang berkaitan.Badan ini akan mengenal pasti dan membuat unjuran keperluan modal insan berkepakaran dalam sektor ekonomi utama dari semasa ke semasa dan membangunkan inisiatif khusus bagi mempercepatkan bekalan modal insan berkepakaran yang kritikal.

Selain itu, TC juga akan bekerjasama dengan Jabatan Imigresen dan perwakilan Malaysia untuk merancang dan melaksana strategi dalam menarik modal insan asing, terutama mereka yang berkepakaran dalam sektor ekonomi yang diberi keutamaan atau bakal siswazah dari universiti terkemuka dunia.

Program menarik dan mengekalkan modal insan sedia ada seperti Program Menggalak Warga Negara Malaysia Yang Berkepakaran Yang Bekerja Di Luar Negara Pulang Ke Malaysia dan Program Brain Gain akan digabungkan di bawah TC dan diperkukuh untuk memastikan penyelarasan yang lebih baik, lebih fokus dan memberi impak yang lebih besar.

Untuk tujuan itu, kerajaan juga menambah baik prosedur penggajian dan memudahkan pemprosesan membabitkan semua agensi berkaitan bagi menarik minat warga tempatan di luar negara dan warga asing berkhidmat di negara ini.
Sementara itu, dalam usaha kerajaan meningkatkan kecekapan pasaran buruh negara, undang-undang perburuhan berkaitan akan dikaji semula bagi memastikan keseimbangan antara kelenturan pasaran buruh dan jaminan pekerjaan, selain meningkatkan kecekapan penyelesaian pertikaian tenaga kerja.

Dasar penggajian pekerja asing akan diperkemas dengan memperkenal kadar levi berbeza mengikut nisbah pekerja asing kepada jumlah pekerja dalam syarikat. Ia berbeza mengikut tahap kemahiran pekerja asing, yang mana kadar lebih tinggi dikenakan bagi pekerja kurang mahir dan kadar itu akan ditingkatkan setiap tahun.

A. MALAYSIA TRULY ASIA…

Yang pasti, saat ini Indonesia tertinggal dari Malaysia dalam hal pembangunan manusia, dan tampaknya pemerintah Indonesia tidak punya tujuan yang jelas seperti Malaysia, pemerintah Indonesia hanya sibuk mencari kedudukan, sibuk kampanye & sibuk ber-money politic, ditambah korupsi gila-gilaan.

Powered by Yahoo! Answers